Únava

Príčiny vzniku únavy

Mobilný telefón

Únava spolu s bolesťami hlavy a ospalosťou môže mať príčinu v elektrickej precitlivenosti, ktorou trpia až 35% populácie. Bezdrôtové telefóny sú najčastejším príkladom tejto elektrickej precitlivenosti. Nosíme je neustále pri sebe av noci si je veľa ľudí považuje aj blízko postele. Ďalšími prístrojmi, ktoré môžu spôsobiť únavu sú tiež fény, či monitor od počítača.

Nevhodná strava

Potraviny s vysokým glykemickým indexom ako sú sladkosti, zemiaky, ryža alebo biele pečivo zvyšujú hladinu cukru v krvi a dodávajú energiu len na krátku dobu. Telo navyše musia vyplavovať viac inzulínu, aby si s cukrom dokázalo poradiť. Hladina cukru po vyplaveniu inzulínu klesne a spôsobí pocit únavy.

Choroba Obličiek

Poruchy funkcie obličiek sa prejavujú aj ako únava. Spolu s celým radom ďalších zdravotných problémov, ako sú hormonálne, metabolické alebo imunologické poruchy.

Cvičenie

alšou príčinou vzniku únavy môže byť aj cvičenie. Pri cvičení, nejde o to, ako moc cvičíte, ale kedy cvičíte. Ráno sa odporúča vykonávať aeróbne cvičenie, ako je beh, spinning alebo aerobic. Kým večer je vhodnejšie vykonávať skôr upokojujúce cvičenia ako je joga. Ak napríklad chodíte na aerobic večer, tak svoje telo pred spaním rozpumpuje a nebudete môcť zaspať. Nespavosť sa potom cez deň prejavuje ako únava.

Cukrovka

Ak trpíte celodenný únavou, príčinnú môže byť aj cukrovka. Únava však nie je jediným príznakom cukrovky. Ak ale trpíte neustálym pocitom smädu, častejším močením a chudnutím, zájdite k doktorovi.

Porucha štítnej žľazy

Hormón štítnej žľazy tyroxín urýchľuje tie deje v tele medzi než patrí činnosť srdca i vyprázdňovanie čriev. Jeho nedostatok teda vedie k spomaleniu metabolizmu a vyvoláva únavu, ospalosť, zápchu i opuchy.

Nevhodná Posteľ

Ak trpíte nespavosťou, tak ako tretina populácie, problémom môže byť vedľa psychických a fyzických problémov práve Vaša posteľ. Kvalitný matrac by mala kopírovať tvar Všetkého tela. Tuhšie matrace sú vhodnejšie pre ľudí s nadváhou, zatiaľ čo mäkšie pre tie štíhle.

Nedostatok železa

Železo je súčasťou krvného farbiva hemoglobínu, ktorý zabezpečuje prenos kyslíka do všetkých buniek v tele. Ak máte v organizme málo železa, bunky majú nedostatok kyslíka, čo spôsobuje únavu a celkovú ochabnutosť tela. Odporúčaná denná dávka železa je u žien 18 mg, u mužov 10 mg av tehotenstve 30 mg. Lepšie vstrebateľnosť železa zabezpečuje vitamín C.

Depresia

Väčšina ľudí trpiacich depresiou trpí zároveň aj únavou. Takže ak okrem únavy pociťujete aj skľúčenosť a stratu motivácie, môžete trpieť práve depresiou. Navštívte teda radšej svojho lekára a poraďte sa s ním o možnej liečbe.

Nedostatok vitamínu B12

Nedostatok vitamínu B12 spôsobuje okrem únavy aj poruchy sústredenia, pamäte aj vznik kožných ekzémov. Vitamín B12 sa nachádza predovšetkým v červenom mäse, vajciach av rybách.