Varovné signály

Syndróm dráždivého čreva

Tráviaci trakt je veľmi citlivý a na stresové podnety reaguje často rýchlejšie než naša vlastná hlava. Určite poznáte rána, keď ste takmer zmeškali dôležitú poradu, pretože vás skrátka tak preháňalo, že ste sa skoro nedostali z domu. Tak to je ono, váš žalúdok reagoval na napätie, ktoré ste cítili, a riešil to po svojom. Niekedy sa však podobné príznaky neobmedzujú iba na určitú nastávajúcu situáciu, no trvajú dlhodobo.

Tzv. syndróm dráždivého čreva je typický najmä pre ženy, ktoré trápi dvakrát častejšie ako mužov. Prejavuje sa kŕčmi, nadúvaním, striedaním zápchy a hnačky a celkovými nepríjemnými pocitmi v žalúdku. Zapríčiňuje ho narušená črevná peristaltika, čiže automatické sťahy črevnej svaloviny, ktoré potravu v tráviacom trakte posúvajú. Za normálnych okolností jej činnosť okrem nutkania na stolicu ani nepociťujeme, no dráždivé črevo pracuje nepravidelne, striedajú sa kŕče so slabými sťahmi, čo vo výsledku spôsobuje všetky vyššie spomínané ťažkosti. Na vzniku ochorenia sa podieľajú potravinové alergie, časté užívanie antibiotík alebo iných liekov, hormonálne zmeny, no suverénne vedie náš starý dobrý kamarát stres a s ním často spojené katastrofálne stravovacie návyky (ráno čokoládová tyčinka, potom nič a potom sa večer napchať do prasknutia – ak to takto ťaháte už nejaký čas, očakávajte problémy).

Ako si pomôcť: Ľahké ani rýchle to nebude, pretože váš problém tiež nevznikol zo dňa na deň. Snažte sa stravovať pravidelne, vyvážene, radšej jedzte častejšie menšie porcie, zvýšte príjem vlákniny a z jedálnička vyraďte záležitosti, ktoré menia črevnú peristaltiku (alkohol, káva a známe „naduváky“ ako kapusta, hrach, fazuľa, cibuľa). Vyhýbajte sa korenistým, vyprážaným a mastným jedlám, s ktorými si váš žalúdok momentálne fakt ťažko poradí. Skúste rôzne relaxačné techniky na uvoľňovanie stresu a vnútorného napätia (napr. dýchacie cvičenia, joga). Pravidelne cvičte a spite aspoň sedem hodín denne. Podčiarknuté a zrátané, budete musieť prekopať svoj životný štýl od podlahy. Na akútne ťažkosti totiž zaberá máločo, ale skúsiť môžete teplý obklad na brucho či horúci kúpeľ, ktorý uvoľňuje kŕče. Lekár vám môže predpísať aj spazmolytiká – lieky zmierňujúce kŕče, ktoré sa užívajú 30 až 60 minút pred jedlom, no tie stále neodstraňujú príčinu, ale iba následok.